Jakie były twoje oczekiwania, kiedy opuściłeś Formułę 1 i dołączyłeś do MotoGP?
" Honda miała długą historie sukcesów w królewskiej klasie, ale kiedy dołączyłem do zespołu Hondy w MotoGP, nie była ona taka silna. Nicky Hayden zdobył mistrzostwo w 2006 r., jednak potem przyszła kolej na Ducati i Yamahę. Moim zadaniem było przywrócenie konkurencyjności. Aby wygrać wyścig, ważne są trzy czynniki: zawodnik, który jest najważniejszym elementem, motocykl, a także zespół, zarówno ten obecny na każdym wyścigu, jak i ten w Japonii. Musieliśmy poprawić wszystkie trzy obszary, aby ponownie być mocnymi. Zacząłem pracować nad motocyklem i organizacją zespołu. W tamtych czasach, mieliśmy do dyspozycji Daniego Pedrosę, który jest bardzo szybki, a maszyna miała bardzo dobry silnik, jednak nie była tak dobra w zakrętach i na hamowaniach jak Yamaha."
Czy możemy powiedzieć, że misja została zakończona?
" Tak, w ciągu ośmiu lat zdobyliśmy cztery mistrzostwa, także w tym roku zakończyliśmy sezon z tytułem mistrzowskim wśród kierowców i producentów."
Co dał ci padok MotoGP?
" MotoGP to mała wioska w porównaniu do F1, która wygląda jak duże miasto. Dla mnie było zbyt duże. Jestem naprawdę zadowolony z tych wszystkich lat w MotoGP, bo to było idealne środowisko."
Czy jest jakiś kierowca MotoGP lub F1, który ma szczególne miejsce w twoim sercu?
" Mam szczęście, bo pracowałem z bardzo dobrymi zawodnikami. Kocham ich wszystkich, są dla mnie jak synowie."
Czy kiedykolwiek marzyłeś o wyścigu, w którym zmierzyłby się Casey Stoner i Marc Marquez?
" To jest coś, o czym marzy każdy fan MotoGP, a ja jestem jednym z nich."
Czy bierzesz pod uwagę możliwość użycia silnika big-bang?
" Silnik big-bang daje inne uczucie, ale nie wiemy, czy jest to rozwiązanie naszego problemu. Oczywiście, próbowaliśmy kilku nowych rozwiązań, ale nadal nie wiemy, który z nich jest lepszy. Silnik big-bang jest jednym z pomysłów, ale nie jedynym, które testujemy w Walencji."
Honda była jedynym producentem w tym sezonie, który wygrał wyścig z czterema różnymi zawodnikami. Czy możemy zatem powiedzieć, że RC213V jest najlepszym motocyklem na świecie?
" W tym roku zwyciężało czterech różnych producentów, co oznacza, że poziom jest bardzo wysoki i wszyscy są bardzo blisko. Jest kilka torów, na których Honda była zdecydowanie najsilniejsza np. Sachsenring. Ale w Austrii, szybsze było Ducati. W tym roku taka sama elektronika dla wszystkich oraz opony Michelin robią ogromną różnicę. Aby wygrać w przyszłym sezonie, musimy poprawić wszystkie aspekty naszego motocykla."
Co z elektroniką?
" Było ciężko na początku, ale z każdym kolejnym wyścigiem było coraz lepiej. Teraz używamy jakieś 80% potencjału oprogramowania, więc jest jeszcze wiele do zrobienia."
Przy tych wszystkich zasadach uważasz, że niektórzy producenci mogą stracić zainteresowanie uczestnictwem w MotoGP, ponieważ nie mogą się rozwijać?
" Kiedy nie było tych zasad, to wiadomo, że można było bardziej swobodnie pracować nad elektroniką, ale szukanie w niej nowych możliwości nie jest ograniczone. Budżet jest limitem. Nawet Honda nie może zrobić od razu wszystkiego. Tak, mamy pewne ograniczenia, ale nadal mamy pole do testowania nowych technologii."
Crutchlow przejechał świetny sezon z dwoma zwycięstwami, czy otrzyma dodatkowe wsparcie w przyszłym roku?
" Na początku sezonu, Cal miał taki sam motocykl co Dani. W Barcelonie, Dani dostał inne podwozie, które miało pozytywne jak i negatywne punkty. W końcu powrócił do podstawowego podwozia, a Cal chciał je przetestować. Dlatego wspieramy zarówno Cala, jak i innych zawodników z zespołów satelickich. Dostają nowe części, jeden lub dwa wyścigi później."
Źródlo: bikesportnews.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz