Padok MotoGP to bardzo ekskluzywne miejsce. Zespoły muszą zorganizować więc wielkie hospitality, w którym będą wydawane wytrawne posiłki dla zawodników, członków zespołu, a także dla mniej lub bardziej ważnych gości. Do tego trzeba pamiętać o zatrudnieniu modelek, które będą promować zespół. Koszt jaki jest w to wkładany jest niewiarygodny, a MotoGP na pewno nie jest tanią serią. Paolo Campinoti, który jest właścicielem zespołu Pramac Racing od 2002 r., po tym jak sponsorował team Benetton w Formule 1. Założeniem powstania zespołu w MotoGP, była promocja jego rodzinnej marki Pramac, która zajmuje się produkcją generatorów. Na początku Pramac korzystał z motocykli Hondy, z którą markę łączyły stosunki handlowe, potem zaczęli korzystać z motocykli Ducati. MotoGP jest ważną częścią prowadzenia negocjacji z różnymi partnerami biznesowymi, którzy są zapraszani na wyścigi. Francesco Guidotti opowie nam co trzeba zrobić, żeby mieć zespół w MotoGP.
" Zanim zaczniemy mówić o budżecie jest jedna bardzo ważna rzecz. Dzięki temu, że mamy 15 lat doświadczenia w MotoGP oznacza to, że zrealizowaliśmy wiele inwestycji, których nie musimy powtarzać co roku, więc faktyczny koszt założenia zespołu od zera jest sporo większy. Nasz budżet nie jest ogromny, bo pensja którą otrzyma Jorge Lorenzo, szacowana jest na 12,5 miliona Euro za sezon, jest kwotą dzięki której możemy wystawić W MotoGP dwóch zawodników."
Kierowcy:
" Pensja kierowcy może się wahać od zera do wielu milionów. To zawsze wynik negocjacji pomiędzy nami a zawodnikami. Generalnie, różnica w wynagrodzeniach dla kierowcy z prywatnego teamu, a kierowcami z fabrycznych teamów jest gigantyczna. Kiedy wynagrodzenie jest niskie, zazwyczaj zawodnicy otrzymują wysokie premie, za osiągnięcie konkretnych wyników, ale czasami dzieje się tak, że w porozumieniu z zawodnikiem obniżamy mu wynagrodzenie, po to aby zakupić dla niego lepszy pakiet techniczny."
Motocykle:
" Leasing czterech motocykli Ducati GP15 kosztuje nas około 4 milionów Euro, włączając w to pakiet niektórych części zamiennych. W przyszłym roku, będziemy korzystać zarówno z motocykli GP17 jak i GP 16, co dla satelickiego teamu jest czymś wielkim."
Strona techniczna motocykli:
" 40-45 % budżetu musimy wydzielić na części, które trzeba wymieniać w wyniku awarii, wypadków czy po prostu ich zużycia, nie da się wyliczyć tej kwoty na początku sezonu, bo nie wiadomo co nam się przytrafi, ale wpływa to na pewno na ostateczną sumę."
Personel:
" Zespół Pramac liczy 23 członków personelu oraz 7 pracowników hospitality, którzy pracują podczas europejskich wyścigów. Zatrudniamy także około 25 osób podczas rund poza Europą. Wynagrodzenie członków zespołu to jakieś 15% budżetu."
Logistyka:
Personel - " Podróże ok. 25 osób przez cały sezon kosztują nas ok. 500000 Euro, obejmuje loty, wynajem samochodów, zakwaterowanie w hotelu i posiłki. Wszyscy lecą razem z wyjątkiem kierownika zespołu, zawodników i właściciela zespołu."
Wyposażenie - " Cały sprzęt przewozimy w skrzyniach. Podczas europejskich wyścigów przemieszczamy się z pomocą ciężarówek, podczas wyścigów poza Europą, korzystamy z samolotów. Zespół Pramac przewozi 9 ton sprzętu. Transport 8 ton jest opłacany przez Dornę. Koszt transportu pozostałej tony wynosi 150-180 tysięcy euro, łącznie z zimowymi testami."
Ciężarówki - " Mamy dwie ciężarówki do transportu motocykli i wyposażenia garażu, a także cztery ciężarówki do pomieszczenia hospitality. Ich koszt transportu wynosi ok. 120000 euro. Koszt przyczepy wynosi 150000-300000 euro, natomiast wynajęcie ciągnika kosztuje ok. 30000 euro za jeden."
Hospitality - " Aby zbudować nowe hospitality potrzebne nam jest ok. 2 milionów euro. Do tego dochodzą koszty eksploatacji, które wynoszą 600000-700000 euro za sezon. Musimy dostarczyć również mnóstwo posiłków dla mechaników jak i dla gości. Podczas najbardziej obleganych, hiszpańskich i włoskich rund podajemy w ciągu weekendu nawet 1000 posiłków. Podczas sezonu podajemy 900 kg makaronu, 20 000 butelek wody, czy 18 000 napojów bezalkoholowych."
Sponsorzy - " Dla prywatnych zespołów mają kluczowe znaczenie. Mogą to być bezpośredni sponsorzy, tacy jak Pramac, ale też mogą to być sponsorzy nie związani z nami. Sponsorzy stanowią dla nas 65% budżetu."
Garaże - " Jeżeli trzeba je zrobić, kosztuje to ok. 350000 euro za całość, czyli wszystkie niezbędne rzeczy: panele podłogowe, komody, narzędzia, wszystkie inne rzeczy potrzebne do pracy przy motocyklu itd. Np. aby kupić skrzynie, trzeba już na to przeznaczyć 100000 euro. Ich koszt waha się od 2000 d0 5000 euro w zależności od tego, z czego są wykonane. Musimy mieć 26 takich skrzyń, więc możecie to sobie łatwo policzyć."
Dorna/IRTA - " Wkład, który przychodzi od organizatora, czyli Dorny oraz od stowarzyszenia IRTA stanowi ok. 30% naszego budżetu. Obejmuje on nagrody za poszczególne wyniki, a także opłacenie kosztów transportu skrzyń na poza europejskie wyścigi. Począwszy od 2017 r., trochę się to zmieni, ponieważ Dorna będzie opłacać także motocykle dla zawodników z prywatnych zespołów, co kosztować ich będzie 2-2,2 miliona euro na każdego zawodnika. Ponadto IRTA, będzie pokrywać koszty transportu naszego wyposażenia."
Polub fanpage na Facebooku:
Źródło: bikesportnews.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz