środa, 14 września 2016

EWC: Zapowiedź 24-godzinnego wyścigu Bol d'Or

   W ten weekend odbędzie się najstarszy na świecie motocyklowy wyścig endurance, 24-godzinny klasyk Bol d'Or. Wyścig będzie jednocześnie pierwszą rundą Mistrzostw Świata Endurance 2016/2017. Historia wyścigu jest bardzo długa. Począwszy od 1922 r. odbywał się na wielu torach:

1922 - Vaujours
1923-1936 - Saint-Germain-en-Laye
1947-1951 - Linas-Montlhery et Saint-Germain-en-Laye
1952-1960, 1969-1970 - Linas-Montlhery
1971-1977 - Le Mans
1978-1999 - Le Castellet
2000-2014 - Magny-Cours
2015- do dziś - Le Castellet 

W latach 1937-1946 i 1961-1968 wyścig nie był rozgrywany.

   Najwięcej zwycięstw w historii 24-godzinnego wyścigu Bol d'Or odnieśli Gustave Lefevre i Vincent Philippe, którzy wygrywali ten wyścig 7-krotnie. Po 6 zwycięstw mają Alex Vieira i Matthieu Lagive. Pięć zwycięstw ma Brytyjczyk, Terry Rymer. Wśród konstruktorów najwięcej zwycięstw w wytrzymałościowym klasyku odniosła Honda, która ma w swoim dorobku 16 zwycięstw, jednak ostatnie odniosła w 1996 r. Suzuki ma 15 zwycięstw, natomiast Kawasaki 11. Konfiguracja toru Le Castellet, która zostanie użyta podczas wyścigu Bol d'Or ma długość 5791 m. To ważne, bo jak chwalą się władze toru Paul Ricard, można użyć na nim 167 różnych konfiguracji! Sam tor Le Castellet został wybudowany w 1970 r. Już trzy lata później na tor zawitali zawodnicy Mistrzostw Świata. Rywalizacja w cyklu Grand Prix odbywała się tu w latach: 1973,1975,1977,1980-1981,1984,1986,1988,1991 i 1996-1999. Tor Paul Ricard jeden raz gościł także zawodników WSBK, a było to w 1989 r. Po sezonie 1999 tor Paul Ricard został poddany gruntownej przebudowie, która trwała trzy lata i dzięki której obiekt ten stał się obiektem testowym dla wielu ekip wyścigowych. Na początku koncepcji, tor miał służyć tylko i wyłącznie testom, w związku z czym, nie było na nim żadnych trybun, a co za tym idzie, minęło wiele lat, zanim wyścig Bol d'Or powrócił na ten tor.

   Co czeka nas w ten weekend? Według prowizorycznej listy startowej, na starcie niestety nie zobaczymy polskiej ekipy LRP Poland. Na starcie zobaczymy ekipę SRC Kawasaki, która wygrywała ostatnie cztery wyścigi Bol d'Or. W tym roku na pewno chcą pokusić się o kolejne zwycięstwo, w związku z czym do Fabiena Foret i Gregorego Leblanca, dołączy dobrze znany wszystkim, Randy De Puniet. Na starcie pojawią się oczywiście mistrzowie świata, czyli Suzuki Endurance Racing Team w składzie Philippe/Delhalle/Masson. W zespole F.C.C. TSR Honda zobaczymy Japończyka znanego z wyścigów Grand Prix sprzed wielu lat, a będzie nim Shinichi Itoh. Zespół YART zaangażował do startu w wyścigu, Amerykanina Josha Hayesa, który ma za sobą epizod w MotoGP. Na starcie zobaczymy w pełni kobiecy team w składzie którego wystąpią:  Jolanda van Westrenen z Holandii, Amerykanka Melissa Paris i Francuzka Muriel Simorre. Zawodniczką rezerwową będzie jej rodaczka, Carole Goncalves. Team Rabid Transit wystawia mocny skład w tym sezonie, jego kierowcami będą Max Neukirchner, Ivan Silva i Igor Jerman. Matthieu Lagrive przenosi się z zespołu SRC Kawasaki do teamu April Moto, gdzie będzie jechać wraz z Greggiem Blackiem i Gregory Fastre. Do wyścigów Endurance powraca Louis Rossi, po nieudanym epizodzie, z ekipą GMT94 Yamaha, tym razem Francuz będzie jeździć w zespole Tecmas Endurance. Na torze zobaczymy trzy zespoły, które będą rywalizować w klasie Experimental. Są to: Team Yamaha R7, TTS Excent, na motocyklu Kawasaki ZX Excentive i tradycyjnie już Metiss.

Wyścig w dość dużej części będzie można oglądać na kanałach Eurosport 1 i Eurosport 2:

14:45 - 15:30 Eurosport 2
18:00 - 19:00 Eurosport 1
20:30 - 00:55 Eurosport 2
07:00 - 15:15 Eurosport 2

Prowizoryczna lista startowa:


Program zawodów:

Czwartek, 15.09:

9:30-11:30 Trening wolny
14:40-16:30 Pierwsza część kwalifikacji
20:30-21:30 Trening nocny

Piątek, 16.09:

9:40-11:30 Druga część kwalifikacji

Sobota, 17.09

11:45-12:30 Warm-up
15:00 Start wyścigu Bol d'Or

Niedziela, 18.09

15:00 Meta wyścigu Bol d'Or

Dokładny program zawodów:


Polub fanpage na Facebooku:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz